top of page

מרכז פסטור החלב של קהילות הג'האלין

בכל בוקר תעבור משאית קירור בין הקהילות ותקנה חלב עיזים לשינוע למרכז החלב, כל משפחה כפי יכולתה. במרכז, החלב יעבור פסטור ויהפוך לגבינות עיזים ולאבנה כמיטב המסורת הבדואית מזה מאות שנים, וישווקו לציבור הרחב. ההכנסות יחזרו לתמוך בקהילות כמיזם עסקי חברתי ללא מטרת רווח.
החודש המהנדסים הפעילו לראשונה את המכונות ו-150 ליטר חלב עיזים שהובא לצורך הפיילוט הפך ל 130 ק״ג של לאבנה טעימה במיוחד לאחר פיסטור ואריזה מקצועית.
היוזמה לפתיחת מרכז החלב התעוררה בשל קשיי פרנסה של הקהילות הבדואיות במדבר יהודה. הרועים הצעירים מגורשים באופן תדיר משטחי המרעה המסורתיים על ידי ההתיישבויות היהודיות הסמוכות והעדרים הופכים קטנים מכדי שיהיה משתלם למסחר את החלב. כך, אפיק הפרנסה העיקרי של הקהילות מימים ימימה נפגע באופן משמעותי ושיעור האבטלה הולך ועולה בחדות. המיזם החברתי של מרכז החלב ייאפשר גם למשקי בית עם עדרים קטנים להתפרנס מהחלב ויישמר את המסורת הבדואית שנמצאת בסכנת הכחדה.
אמנם היוזמה התכנון וגיוס הכספים הן של ידידי הג׳האלין, אך הביצוע הינו של קהילות הג׳האלין ובמיוחד הודות לעבודתו המסורה של מר עיד אבו חמיס, ראש קהילת חאן אל אחמר תוך לווי ותמיכה של עמותת Civic Forum Institute בהובלת מוחמד דיאב.
אנחנו רוצים להודות לתורמים הנדיבים שהתגייסו למטרה, העיקריים שבהם – קרן בוסתן, קרן קנדי לי, משפחת בנדהיים, משפחת רשף ועוד רבים.
אנו נלווה את פעילות מרכז החלב עד שזו תתאזן מבחינה כלכלית אחרי תקופת הרצה של מספר חודשים. המרכז צפוי להוות תמריץ כלכלי לקהילות, ליצור מקומות עבודה ולתרום לשימור תעשיית הגבינות המסורתית הבדואית. יש צורך כעת למתג, לפרסם ולשווק את התוצרת, לפתוח שווקים בשוק הפלסטיני, לקבוע נהלי עבודה ולהתקשר עם מפיצים.

כל תרומה שלכם לתמוך במרכז בחודשים הראשונים עד איזון תקציבי תתקבל בברכה ותקדם את הקהילה צעד קדימה אל עבר תחילת פעילות מסחרית.

ליצירת קשר

נא לציין בהודעה באיזה פרוייקט מדובר, תודה

תודה , נחזור אליך בקרוב

bottom of page